Stressbehandling: Gør noget godt for dig selv

Stressbehandling

Denne artikel indeholder reklamelink

Find tilbage til overskuddet, og kom ud af den negative spiral med en stressbehandling

Stress kommer i mange former og kan være udløst af vidt forskellige ting. Mange oplever stress i forbindelse med et stort arbejdspres på arbejdet, men det er en myte, at man kun bliver stresset, når man har travlt. Stress kan også opstå i forbindelse med bekymringer om økonomi, eller at man står uden for arbejdsmarkedet. Alle former for stress skal tages alvorligt, for det kan føles både mentalt og fysisk opslidende at befinde sig i denne tilstand i en længere periode.

Oplever du stress i din hverdag, kan det være, at du kan få gavn af at tale med en coach, som arbejder specialiseret med stressbehandling. Vedkommende kan hjælpe dig med at finde tilbage til overskuddet og komme ud af den negative spiral. Én ting er sikker i denne forbindelse: Det er godt at mærke efter og anerkende, at man har brug for hjælp til at komme ovenpå igen.

Hvordan kan stressbehandling hjælpe dig videre?

Hovedpine, hjertebanken, træthed, knugen i maven, mindre tålmodighed – symptomerne på stress opleves ikke ens hos alle mennesker. Derfor er tilgangen til stressbehandling heller ikke ensformig, men tager derimod udgangspunkt i den enkeltes situation. Nogle har gavn af lange samtaler med en coach, hvor man går i dybden med årsagerne til, hvor stressen stammer fra. Det kan hjælpe at få kortlagt, hvornår og hvordan stressen har fundet vej ind i ens liv, for på den måde er det lettere at forebygge at havne samme sted igen. Derudover er det også forløsende at tale om de ting, der er svære, og som familie og venner måske kan have svært ved at hjælpe med.

Andre har brug for helt konkrete øvelser i form af vejrtrækningsøvelser, prioritering af pauser i hverdagen, lydmeditationer eller skriftlige opgaver. Hvis det fungerer bedre for dig at arbejde konkret med stressbehandlingen, kan en coach hjælpe dig med at få planlagt din dag bedre, så du får holdt pauser og giver hjernen mulighed for at lade op. Derudover har adskillelige forskningsundersøgelser bevist, at gåture og det at tilbringe mere tid i naturen sænker
stressniveauet, giver plads til nye tanker og holder fokus på nuet.

Alt dette kan en stresscoach hjælpe med, så du får den rette stressbehandling. Leder du for eksempel efter en stresscoach i Silkeborg, er Helle Gottenborg førende inden for feltet. Hun har hjulpet mange andre stressramte, som har stået i en lignende situation og er kommet af med deres stress.