Helsingør Dagblad

Helsingør Dagblad abonnement

Læs nyhederne - Bestil et Helsingør Dagblad abonnement - med seneste nyt fra Nordsjælland

Helsingør Dagblad er et dagblad dagblad, der omhandler nyheder fra Nordsjælland. Avisen var tidligere en del af North Media, indtil den blev opkøbt af Jysk Fynske Medier, som i dag står for indhold og distribueringen af avisen.

I avisen sættes fokus på:

  • Seneste nyt på Nordsjælland
  • Kultur og sport
  • Erhvervslivet
  • Politik
  • Nyheder fra ind- og udland
  • Bolighandler


Når du opretter et Helsingør Dagblad abonnement, får du samtidig adgang til en lang række fordele. Du kan se de aktuelle fordele via avisfordele.dk – og prisen for et abonnement på Helsingør Dagblad kan du se ved at klikke her.

Tegn et Helsingør Dagblad abonnement i dag

Helsingør Dagblad er i sin nuværende form en tabloidavis, hvor du kan læse omkring seneste nyt på Nordsjælland. Der fokuseres primært på Helsingør, Espergærde, Hornbæk, Øresund og Nordsjælland.

Avisen udkommer både i digital udgave og som print, ligesom du også kan finde den som netavis. Du kan vælge mellem flere forskellige abonnementer på Helsingør Dagblad, der giver dig adgang til enten den trykte avis, e-avisen eller eksklusive Plus-artikler.

Vælg mellem:

  • Trykt avis: Få leveret den trykte avis i postkassen.
  • Digital avis: Få adgang til den digitale avis på nettet.
  • Netavis: Få adgang til Plus-artikler på netavisen.

Hvad koster et abonnement på Dagbladet?

Der er god grund til at tegne et abonnement på Helsingør Dagblad, hvis du er interesseret i lokale nyheder fra Helsingør, Espergærde, Hornbæk, Øresund og Nordsjælland. Vælger du at tegne et abonnement på den trykte avis, får du samtidig adgang til både e-avisen og netavisen.

Du kan også vælge udelukkende at tegne et abonnement på netavisen, som giver dig adgang til Plus-artiklerne. Der findes forskellige kombinationsmuligheder, og du kan se de aktuelle på den digitale avis og på printudgaven her.

Aktuelle priser på avisen:

  • Få leveret printudgaven hele ugen: SE din særpris.
  • Få leveret printudgaven i weekenden: SE din særpris.
  • E-avis og Plus-artikler: SE din særpris.
  • E-avis: SE din særpris.


Så der god mulighed for at følge med i Helsingør Dagblad til en overkommelig pris.

Hvordan opstod Helsingør Dagblad?

Helsingør Dagblad er en avis, hvis historie strækker sig mere end halvandet århundrede tilbage i tiden. Avisen så første gang dagens lys i 1867, da den lokale bogtrykker Henrik Donatzky var af den overbevisning, at den lokale avis, Helsingør Avis, havde brug for et mere liberalt alternativ.

Helsingør Avis var en konservativ avis, hvilket primært skyldtes, at Helsingør var blandt Danmarks mest konservative kommuner. Missionen var derfor at skabe en liberal avis, som kunne skabe røre i lokalsamfundet ved at tænke nyt og opfordre til forandring.

Af samme årsag havde avisen en svær fødsel, da Sundtolden havde skabt et lokalsamfund, hvor borgerne havde store formuer. Borgerne havde svært ved Donatzkys ønsker om at skabe forandring, hvilket gav avisen en hård start.

Helsingør Dagblad blev første gang trykt d. 21. oktober 1867, fra starten var det en moderne avis, der skulle udfordre de mere etablerede aviser. Selve indholdet var det samme som de mange af landets øvrige mindre aviser på daværende tidspunkt, da den var bygget op med lokalstof, annoncer, føljeton og artikler om ind- og udland.

Alligevel formåede avisen at opnå en fast læserskare, og i 1899 blev avisen solgt til nye ejere. I forbindelse med salget blev der ansat en ny redaktør, og 1905 blev avisen tilknyttet Det Radikale Venstre, selvom den hidtil primært havde været en Venstre-avis.

Fritz Hansen nåede at tilbringe knap 50 år som redaktør på avisen, og det var ikke småting, han fik udrettet. Under hans tid som redaktør gik avisen fra at sælge 1600 eksemplarer til 4000 eksemplarer, hvilket var en stor bedrift på denne tid.

Selvom avisen skiftede tilknytning til Det Radikale Venstre, var det ikke en udpræget politisk avis. Der blev udgivet historier om Borgerskabet og Arbejderbevægelsen, og det var populært blandt lokalbefolkningen.

Tekniske fremskridt forstærkede Helsingør Dagblads position

Da Fritz Hansen, som ellers havde været redaktør i knap 50 år, trak sig tilbage som redaktør for Helsingør Dagblad, overtog J.P.T. Rothejsen. Med hans ansættelse igangsættes en række tekniske fremskridt, som skulle øge salgstallene og forstærke dagbladets position.

Håndpressen blev erstattet, så det nu var en maskintrukket presse, der anvendtes i produktionen. En af udfordringerne med denne teknik var, at den var afhængig af en medarbejder, som lagde papirark ind i maskinen.

Efterfølgende gik man over til en fladtrykspresse, som automatisk kunne tage papirarkene ind. Det gjorde, at man kunne udvide produktionen markant, da der var færre manuelle processer forbundet med trykken.

Helsingør Dagblad havde siden 1877 haft kontorer på Sct Olai Gade 27 i Helsingør. Her kunne virksomheden i de første mange år være i baghuset, men i takt med at efterspørgslen – og dermed også produktionen – steg, blev der behov for større lokaler. Det betød, at ekspeditionslokalet, der lå placeret mod gaden, blev inddraget i 1901.

Da den gamle redaktør døde, overtog J.P.T. Rothejsen ejerskabet af Helsingør Dagblad i 1944. Han var eneejer af dagbladet, indtil han i 1955 døde. I de år, han var ejer af avisen, formåede han ikke at ændre den markant, hvilket betød, at Helsingør Dagblad ikke længere var en moderne avis, som det var tilfældet før i tiden.

Efter J.P.T. Rothejsen døde i 1955, overtog brødrene Normann ejerskabet. De formåede at drifte avisen frem til 1973, hvor avisen blev solgt til Berlingske Officin, som flyttede fra de gamle lokaler på Sct. Olai Gade til Fabriksvej.

Efter en årrække med underskud, valgte Berlingske at skille sig af med Helsingør Dagblad. Det blev ikke lukket, men købt af Dansk Avis Tryk i Glostrup, som med godt købmandsskab fik øget efterspørgslen på avisen.

I 1987 flyttede Helsingør Dagblad igen lokaler. Denne gang til Klostermosevej, hvor de kunne rykke ind i helt nye lokaler hos et nyt bladhus. I de efterfølgende år udvidedes medarbejderstaben fra 35 til 150 medarbejdere.

Helsingør Dagblad ejes i dag af Jysk Fynske Medier

I 2006 indsatte avisen en ny redaktør, Klaus Dalgas. Grundet stramme budgetter var det hans opgave at skære ned på medarbejderne, uden at det gik ud over produktionen – og det formåede han.

I disse år lagde Helsingør Dagblad linjen om. De forsøgte at indføre en mere borgerorienteret retning, hvor læserne på egen hånd kunne skrive til avisen – og det gav hurtigt pote. Flere borgere meddelte sig som borgerjournalister, og det sikrede avisens økonomi.

I 2017 fyldte avisen 150 år, og i dag står den som et stærkt lokalt forankret dagblad med skarpt fokus på lokalhistorier og lokalpolitik gennem en debatskabende journalistik. Gennemslagskraften er stor, og avisen er i dag blandt de førende lokalaviser i området.

I 2020 blev avisen imidlertid solgt, da den tidligere ejer, North Media A/S, var indstillet på at lukke Helsingør Dagblad, såfremt der ikke kunne findes en opkøber. Den nye ejer er Jysk Fynske Medier, der i forvejen ejer 13 dagblade og flere end 53 ugeaviser i Jylland og på Fyn.