mobil til erhverv

Er det tid til, at din virksomhed skaffer de ansatte mobil til erhverv?

2021inkii

Er det ved at være tid til en ny mobil til erhverv eller privat?

Det store spørgsmål, du som arbejdsgiver kan stille dig selv, er, om det kan betale sig for dine ansatte, at de får en mobil? Svaret vil være meget svært at give et entydigt svar på, for det handler i høj grad om, hvilken branche I befinder jer i.

Grundlæggende kan det dog siges, at mobil til virksomheder bliver nødvendigt, når virksomheden vokser, og behovet for kontakt vokser. Så ved krav om personlig kontakt til specifikke ansatte i og uden for arbejdstiden giver mobil til erhverv mening. Hvis du eller dine ansatte kontaktes af kunder uden for arbejdstiden, hvilket nummer ringer de så på? Det er mildest talt uhensigtsmæssigt, at private numre figurerer på hjemmesider eller bruges i arbejdsøjemed.

Hvilke tilbud kan I få?

Er virksomheden vokset til en størrelse, hvor I ikke kan undgå, at kunder, samarbejdspartnere, organisationer m.m. tager kontakt til specifikke medarbejdere. Ja, så er tiden formentlig kommet til erhvervstelefoni. I må tjekke mobil til erhverv-priserne ud. Her kommer jeres størrelse jer til gavn. Jo flere mobiler til erhverv I skal bruge, jo bedre en aftale kan I få hos udbyderen af mobilabonnement til erhverv.

Mobil til erhverv er klart en nødvendighed på kontoret, restauranten, i bilen osv. Men de mobiltelefoner, du køber til dine ansatte, kunne jo også blive private. Det vil sige, at de ansatte kan bruge telefonen derhjemme i privat øjemed. Det er en lækker fryns, som dine ansatte kan ende med at takke dig stort for. Der er en dog beskatning på kombi-mobilen, som bruges både til erhverv og privat.

Betaling af telefon og skat

Den ansatte, som får en iPhone, Samsung Galaxy, Sony eller måske en Huawei-mobil, vil blive beskattet af telefonen. Beløbet kan være en træls omkostning, bare for at kunder skal kunne træffe den ansatte eller dig selv uden for arbejdstiden.

Desuden skal du som arbejdsgiver også punge ud, når telefonen går i stykker, eller der skal købes en ny. Sidstnævnte kan dog løses med en aftale mellem chef og ansat om, at den ansatte betaler noget af beløbet for telefonen.

Beskatningen skal gøre det mindre attraktivt for ansatte og arbejdsgivere at give telefoner, som har et billigere abonnement og en billigere telefonpris, væk til privatbrug. Men det fjerner måske også incitamentet for din virksomhed til at give mobiltelefon til de ansatte til brug i erhvervsøjemed.

Arbejdstelefon kun til erhvervsbrug

Her kommer det smarte så. Skal beskatningen af mobil til erhverv undgås, skal der tages nogle foranstaltninger af virksomheden. Erhvervsabonnementet må kun bruges til erhverv. Der skal underskrives en aftale af arbejdsgiver og den ansatte, og så skal der føres en form for kontrol med dette. Du kan læse mere om, hvordan du undgår beskatning af firmatelefon på bdo.dk.

Tilbage til udgangspunktet: Alle virksomheder med ansatte, der skal kunne kontaktes derhjemme, vil gøre klogt i at anskaffe en billig mobil til erhverv. Find derfor en mobil til erhvervspriser, og sørg for, at der føres kontrol, så har I billige mobiler til erhverv i virksomheden. Eller brug dem privat, og vær forberedt på udgiften.